logo
امروز : جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۵۹
[ شناسه خبر : ۵۴۵۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]

درهای تنها موزه سنگ نوشته های زنجان بسته است/ مذاکرات با خانواده میرزایی ادامه دارد

درهای-تنها-موزه-سنگ-نوشته-های-زنجان-بسته-است-مذاکرات-با-خانواده-میرزایی-ادامه-دارد

در حال حاضر درهای تنها موزه سنگ نوشته های زنجان بسته است و قرار است تا یک سال آینده این موزه به بهره برداری برسد.

به گزارش موج رسا; استان زنجان به دلیل برخورداری ازسابقه تاریخی بالا دارای آثار ارزشمندی است که در موزه های سطح استان نگهداری می شوند؛ موزه هایی که هریک به تنهایی بخشی از تاریخ و هنر زنجان را روایت می کنند.

موزه های زنجان ن‍م‍‍اد ش‍ک‍وه‌ ت‍‍اری‍خ‍‍ی‌ این سرزمین‌ و ی‍‍اد‌آور ‌ع‍ظم‍ت‌ ت‍‍اری‍خ‍‍ی‌ و ف‍ر‌ه‍ن‍گ‍‍ی‌ ‌ای‍ر‌ان‌ ب‍ه‌ خ‍ص‍وص‌ در دور‌ان‌ م‍‍ع‍‍اص‍ر ‌اس‍ت‌ که ع‍لاوه‌ ب‍رگ‍ن‍ج‍ی‍ن‍ه‌ ‌ه‍‍ا‌ی‌ ‌غ‍ن‍‍ی‌ خ‍ود، ‌ه‍ری‍ک‌ ب‍ه‌ ت‍ن‍‍ه‍‍ای‍‍ی‌ رو‌ای‍ت‍گ‍ر ب‍خ‍ش‍‍ی‌ ‌از ت‍‍اری‍خ‌ م‍‍ع‍‍اص‍ر ‌ای‍ر‌ان‌ و ح‍ک‍‍ای‍ت‌ گ‍ر چ‍گ‍ون‍گ‍‍ی‌ پ‍ی‍وس‍ت‍ن‌ ک‍ش‍ور ب‍ه‌ ق‍‍اف‍ل‍ه‌ ت‍م‍دن‌ م‍درن‌ محسوب می شوند.

موزه ها همچنین مکان نمایش و نگهداری اشیا و داشته های هر ملتی از تاریخ و فرهنگ آن سرزمین هستند.  این اماکن علاوه بر اینکه مجموعه ای از دانش بشری به شمار می روند ،نمایشگاه و راویان خاموشی هستند که در نهایت سکوت داستان های طولانی را نقل می کنند.

*نقش فرهنگی، اجتماعی و پژوهشی موزه های زنجان  موزه ها وظایفی را برعهده دارند که از آن جمله می توان به نقش فرهنگی، اجتماعی، آموزشی و پژوهشی، حفظ و نگهداری، تعمیر و احیای نمونه ها و نقش تحقیقاتی و انتشاراتی این اماکن فرهنگی اشاره کرد.  کشو ر ایران با وجود فرهنگ غنی و اندوخته های علمی در زمینه های گوناگون موزه های بسیاری دارد که گفته می شود از اولین نمونه‌های آن می‌توان در دوران سلسله هخامنشی و با شکل‌گیری حکومت مستقل ایران نام برد.  استان زنجان دارای موزه های مختلفی از جمله موزه مردم شناسی رختشویخانه، موزه مردان نمکی (عمارت ذوالفقاری)، موزه صنایع دستی (عمارت دارایی) و موزه شهدا،موزه باستان شناسی گنبد سلطانیه،موزه باستان شناسي بقعه پير احمد زهرنوش ابهر و موزه تاريخ طبيعي است.

موزه میرزایی از موزه های اصیل زنجانی است که بنای آرامگاه؛ محوطه ای به وسعت ۷۰۰ متر مربع دارای یک ورودی زیبا با پلان پنج ضلعی است.

درچهار ضلع ورودی سکوهای نشیمن دارد و بالای طاق نماهای شمال شرق و شمال غرب مقرنس های گچی به رنگ آبی داشته است.

 آرامگاه از یک حیاط و ساختمانی در شمال آن تشکیل یافته است. ساختمان آرامگاه دارای دو ایوان ستوندار همسان در دو طرف ورودی و مجموعه فضاهایی در پشت ایوانها است.

*موزه میرزایی موقتا تعطیل است  مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان در گفت و گو با خبرنگار موج رسا، اظهار داشت: موزه میرزایی به واسطه محتوای موجود نتوانسته در اشل موزه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: اداره کل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری استان زنجان هم اکنون در حال مذاکرات لازم را با خانواده میرزایی است.  این مسئول با اشاره به اینکه این اداره کل با خانواده میرزایی برای اعطای مستندات به توافق رسیده است، افزود: تلاش می‌شود تا یک سال آینده این موزه مجددا راه‌اندازی شود.  گفتنی است،این بنا، آرامگاه افرادی مهم و تاثیرگذار در حوادث معاصر و تاریخ مشروطیت است، اما به نظر می‌رسد، آنطور که باید مورد توجه قرار نگرفته و بازدید‌کننده‌ای نداشته است.

صاحب آرامگاه، میرزا ابوالقاسم مجتهد است. یکی از روحانیون تراز اول عصر ناصری که در قلع و قمع عوامل احتمالی محمد علی باب، موثر بوده و همچنین مسجد و مدرسه میرزایی بالا و پایین زنجان نیز به وسیله میرزا ابوالقاسم بنا شده است.

این بنا از دو قسمت تشکیل شده که بخش اول شامل ایوان ورودی و اطاق‌های جانبی آن و بخش دوم شبستان است. اطاق‌‌‌‌های ایوان 2 طبقه بوده و از سمت جنوبی راه پله‌ای دارد که به پشت بام منتهی می‌شود.

 شبستان بدون واسطه پشت ایوان احداث شده و تار و پود بنا از آجر و تقریبا فاقد تزئینات است و تمام این بنا در مرکزیت حیاط قرار گرفته است.

آرامگاه میرزا وسط محوطه شبستان قرار دارد. در این آرامگاه حداقل دو شخصیت مذهبی مدفون است، نخست آیت الله محمد کاظم، پدر میرزا و سپس در سال 1292ه.ق میرزا ابوالقاسم مجتهد، پسر او وفات یافت و در این مکان و در جوار پدر به خاک سپرده شد.

میرزایی‌ها چه کسانی بودند

آنچه که می‌توان راجع به خاندان میرزایی‌ها و سایر روحانیون با نفوذ شهر گفت این است که اداره شهر با موافقت ایشان انجام می‌شده است و حاکمان در مسائل مختلف نظر آنها را لحاظ می‌کردند.

 از میرزا ابوالقاسم بیش از 50 کتاب و رساله باقی مانده و گویا به یکی از زبان‌های خارجی نیز تسلط داشته است. وی در سن 70 سالگی وفات یافت ودر مقبره مخصوص به خود در خارج شهر(آن روزگار)دفن شد. فتوای قتل ملا محمد علی و یارانش نیز توسط سید محمد و میرزا ابوالقاسم مجتهد صادر شد.

مقبره ی میرزایی‌ها که تحت عنوانی دیگر با نام موزه سنگ نوشته‌ها شناسایی می‌شود.//ن

 

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر